pondělí 13. března 2017

Babičko, vyprávěj

Nemáme ve zvyku obdarovávat se o Vánocích s babičkou. Tentokrát jsem ale udělala výjimku a babička u stromečku rozbalila knihu Babičko, vyprávěj. U ní měla tenhle dopis: 

Milá babičko,
Vzpomínám, jak jsi mi jako malé holce vyprávěla o tom, jaké to bylo, když jsi byla malá. Třeba o tom, jak vedle domu, kde jsi vyrůstala, za války spadla bomba. Nebo jak jsi moc chtěla novou zástěrku a když jsi ji dostala, vzala sis ji na pastvu a sežvýkala ti ji kráva. Dneska je všechno tak jiné…

Moc ráda jsem to poslouchala, zajímalo mě to a zajímá mě to dodnes. Určitě jsi mi toho tehdy ještě hodně neřekla a dnes už k tomu nějak není příležitost. A bylo by škoda o to všechno přijít. Proto až rozbalíš tenhle dárek, nelekni se. Zase zavzpomínej a všechno to zapiš. Jak jsi vyrůstala, dospívala, zamilovala se, jak ti rostly děti… Až to všechno bude na papíře, a třeba i doplněné nějakými fotkami, bude to vlastně dárek pro nás, Tvoje děti, vnoučata i pravnoučata.

Moc se těším, až si to jednou přečtu.
Krásné Vánoce!

Tvoje

Peťka

Dopis na mou 90letou babičku sice zapůsobil a vypadalo to, že by se do vyplňování knihy (kde jsou opravdu návodné otázky typu: Kdy a kde ses narodila? Jak vypadal váš dům nebo byt? Kolik měl místností, kde jsi spala, kde jste obědvali?) i pustila. Jenže jak šel čas, její nadšení se vytrácelo a když jsem teď u ní byla na návštěvě, setkala jsem se jen s vyhýbavými odpověďmi typu "já si už na nic nepamatuju, bojím se, že tu krásnou knížku zničím" atd. Tak budeme muset s mamkou spojit síly a pustit se do dolování vzpomínek společně s babičkou. Za těch 90 let toho prožila požehnaně a byla by škoda nechat si to ujít. Tak nám držte palce. 

Kdybyste měli vypravovacího dědečka, knihu prodávají i ve verzi Dědečku, vyprávěj :)

3 komentáře:

  1. Znám znám. U nás obdobně, ze strany babičky i dědy. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to jsem si myslela, jak se u toho zabaví :)
      Já už mám jen jednu babičku, dědečkové i druhá babička jsou už dávno pryč.

      Vymazat
  2. Tahle knížka vypadá jako dobrý dárek, ale všude to dopadne stejně. Oni ti staříci to cítí jako závazek a necítí se na to. Více se nám osvědčily magnetofonové nahrávky formou rozhovoru. Věřte, že to si užijete i při nahrávání i následně při poslechu.

    OdpovědětVymazat

Letem světem Londýnem

Dva dny - Buckinghamský palác, Tower Bridge, Temže, Westminster, Sea Life, London Eye, Trafalgar, Hyde Park. ...